átverés: Média átverés egy ATV-s betelefonálós műsorban

Szeretettel köszöntelek a LOPÁS és ÁTVERÉS klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 934 fő
  • Képek - 110 db
  • Videók - 37 db
  • Blogbejegyzések - 401 db
  • Fórumtémák - 40 db
  • Linkek - 35 db

Üdvözlettel,

LOPÁS és ÁTVERÉS klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a LOPÁS és ÁTVERÉS klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 934 fő
  • Képek - 110 db
  • Videók - 37 db
  • Blogbejegyzések - 401 db
  • Fórumtémák - 40 db
  • Linkek - 35 db

Üdvözlettel,

LOPÁS és ÁTVERÉS klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a LOPÁS és ÁTVERÉS klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 934 fő
  • Képek - 110 db
  • Videók - 37 db
  • Blogbejegyzések - 401 db
  • Fórumtémák - 40 db
  • Linkek - 35 db

Üdvözlettel,

LOPÁS és ÁTVERÉS klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a LOPÁS és ÁTVERÉS klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 934 fő
  • Képek - 110 db
  • Videók - 37 db
  • Blogbejegyzések - 401 db
  • Fórumtémák - 40 db
  • Linkek - 35 db

Üdvözlettel,

LOPÁS és ÁTVERÉS klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Pszichés nyomással, sürgető hangeffektekkel, hamis információkkal vették rá az embereket az emelt díjas betelefonálásra a Többet ésszel című televíziós játék műsorvezetői. A GVH ezért 10 millió forintos bírságok szabott ki a produkciós cégre.


A TeleMedia InteracTV Produkciós Kft. Többet ésszel című, az ATV-n 2006. április 1-je óta sugárzott játékaában pénznyereményt ajánlottak fel különböző feladványok megfejtéséért cserébe. A fogyasztók emelt díjas (375 forint) hívással kerülhettek műsorba. A telefonhívás nem garantálta a műsorba kapcsolást, nem jutott minden telefonáló adásba, ugyanakkor a bekapcsolásra nem kerülő hívásokat is kiszámlázták.

 

 

részlet a műsorból

 


A GVH által vizsgált időszakban (2009. második féléve) a játék menete a következő volt: a műsorvezető ismertette a feladványt, a helyes megoldásért kapható pénznyereményt és a műsor telefonszámát, valamint elmondta, hogy a hívásnak nem percdíja van és folyamatos az adásba kapcsolás.


A feladvány általában első ránézésre nagyon egyszerűnek tűnt, azonban több lehetséges megoldása volt.


A játékba beérkező hívásokat egy automata hanginformációs ügyfélszolgálati rendszer (IVR - Interactive Voice Response) fogadta és tájékoztatta a hívót arról, hogy bekerült-e az adásba vagy sem.


A játékos adásba kapcsolását szintén számítógép végezte. Ha a hívónak sikerült adásba kerülnie, először egy automata közölte vele, hogy beszélgetését rögzítik és adásba kapcsolják, így a számítógépes kiválasztás és a stúdióba kapcsolás között átlagosan több másodperc telt el, amelyről más nézők nem tudhattak, így ezen időtartam alatt is kezdeményezhettek hívást.


Az adásba kapcsolt játékos abban az esetben nyert, ha bemondta a műsorban látott feladvány helyes megfejtését. Helytelen megoldás esetén újabb játékosokat kapcsoltak be.


A műsorvezető folyamatosan arra buzdította a nézőket, hogy telefonáljanak be, egyszerű pénzhez jutási lehetőségként beállítva a játékot. A játékvezető többször jelezte, hogy „nem csörög a telefon”, „senki nem látja/hallja, hogy nem csörög a telefon?”.


A játékot mindvégig különböző intenzitású, de folyamatos és erős hang-, illetve képi effektek jellemezték, illetve sokszor került sor óra indítására, visszaszámolásra, amelyek az „időlegességről”, az idő rövidségéről nyújtottak tájékoztatást a nézőnek.


Emellett a műsorvezető sokszor értetlenségét fejezte ki, hogy a nézők nem tudják megfejteni a feladványt. A képernyőn folyamatosan futó szövegben az előző hónapban elért nyeremény összegéről szóló tájékoztatást (például „Júniusban 3 585 000 forintot nyertek játékosaink!”) olvashattak a nézők.

 

 

network.hu

 

 


A Többet ésszel nézői között nagy számban találhatók játékszenvedélytől fűtött, illetve a játékok iránt az átlagosnál nagyobb érdeklődést mutató, s döntéseikben ezáltal még inkább befolyásolt fogyasztók. Ezt igazolják azok az adatok is, amelyek azt mutatják, hogy számos olyan néző van, aki egy hónapban a 375 forintos díj ellenében is több száz hívást kezdeményezett a műsorba. Ezért is vezetett be a TeleMedia bizonyos korlátozásokat, amelyek szerint például a játékban egy adott telefonszámról naponta maximum 300 hívást fogadnak el az adásba kerülésre történő próbálkozásként, a napi 300 feletti hívásokat 2009. február 27-től pedig már nem is számlázzák ki. 2009 második félévében a fogyasztók által elindított hívások igen csekély töredéke eredményezett nyerést. Az ebben az időszakban lebonyolított 339 műsor során a játszó nézők nyereményeinek összege nem érte el a 20 millió forintot.


A GVH megállapította, hogy a műsor során a nézők folyamatosan olyan információkat kaptak, amelyek a tájékozott döntés meghozatalát kedvezőtlenül befolyásolták. A műsorvezetők alaptalanul közölték, illetőleg sugalmazták, hogy szinte minden betelefonáló bekerül az adásba, hiszen a rendelkezésre álló adatok ezt nem támasztották alá, a telefonhívások töredéke került csak bekapcsolásra.

Ugyanez mondható el arra az estre, amikor azt sugallták, hogy bármikor, akár a következő pillanatban be lehet telefonálni és be lehet kapcsolódni a játékba, mivel a számítógépes rendszer nem garantálta a játékba való bekapcsolódást.


Eközben a fogyasztó ezt az állítást úgy értelmezte, hogy a „betelefonálás” nem a hívásindítását jelenti, hanem azt, hogy a hívó felet be is kapcsolják az adásba és lehetősége lesz elmondani az általa helyesnek vélt megoldást. Hasonlóan alaptalan volt az az állítás, hogy csak a fogyasztón múlik, hogy megnyeri-e a nyereményt, ugyanis a nyeremény megszerzése nemcsak a helyes megfejtés ismeretét feltételezte, hanem ennek a műsorvezetővel való közlését is, amelyre csak akkor nyílt lehetőség, ha a fogyasztó bekerült az adásba. Ez azonban nem kizárólag a hívásindítástól függött, hanem a számítógépes rendszer döntésétől is, amit viszont a fogyasztó már nem tudott befolyásolni.


A műsor során több alkalommal az volt a műsorvezetői tájékoztatatás összhatása, hogy „éppen egyetlen fogyasztó sem kezdeményez telefonhívást”. Nem kaptak tájékoztatást a nézők arról sem, hogy önmagában az, hogy adott pillanatban egyetlen fogyasztó sincs bekapcsolva az adásba, nem jelenti, hogy éppen egyetlen fogyasztó sem kezdeményez telefonhívást, mivel a számítógépes rendszer nem minden hívást kapcsol be az adásba.


Nem felelt meg a valóságnak az a közlés sem, hogy „a játék során folyamatos a kapcsolás”. Amennyiben ugyanis a számítógépes rendszer az adásba kerülésre kiválasztott egy fogyasztót, akkor e kiválasztás és a műsorba történő bekapcsolás között több másodperc telt el, amely alatt más, ekkor telefonhívást kezdeményező fogyasztónak nem is volt lehetősége a bekapcsolásra.


A fenti valótlan állítások mellett a játék során kiemelkedő szerephez jutott a fogyasztók sürgetése. Egyrészt a műsorvezetők közlései által, amelyek alaptalanul a játékidő közeledő lejártára utaltak (például azt közölték, hogy a játék még öt percig tart, miközben ténylegesen azonos feladvánnyal a játék még további húsz percig tartott), másrészt az egész műsor légkörét meghatározó hangeffektek és képi hatások révén (például ketyegő órahangot imitáló hanghatás, „utolsó percek”, „utolsó esély”, „adás vége” feliratok).


A GVH álláspontja szerint a fentiek együttesen alkalmasak olyan pszichés nyomásgyakorlásra, amely a fogyasztói döntési folyamat megzavarására képes. Ennek eredményeként a nézők esetleg akkor is a betelefonálás mellett döntenek, ha ilyen döntést a fenti nyomásgyakorlás nélkül – a korrekt információk ismeretében – nem hoztak volna. A jogsértő magatartásért a GVH 10 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást. (hvg)

 

 

 

fogós feladvány

Címkék: atv-s betelefonálós műsor megtévesztés átverés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

György Csaba üzente 13 éve

Az a szép,hogy e cikk alatti hirdetés:"Nyerj egy Fiat 500-ast!" is önmagában átverés,Olvassátok csak el az apróbetűs valódi nyereményt!
Épp ideje volt már egy kis bírságot kiszabni az ilyen betelefonálós műsorokra!Szerintem minden ilyen emelt díjas műsor átverés(Ezo tv,stb),de aki ezeknek manapság bedől.meg is érdemli!Amikor elindultak ezek a "játékok"-jó pár éve-én is elhittem,hogy sima betelefonálással tízezreket lehet nyerni.De kb 3 hívás után rájöttem az átverésre,a békát lenyeltem,azóta csak röhögök a naiv embereken,akik még ennyi idő után is bedőlnek nekik.Inkább hívjátok a segélyvonalakat,olcsóbb,és még jó célt is szolgáltok vele!

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu